IX Dzień Kultury i Mediów pod hasłem „Nowych Mediów”

14
 
 
14 lutego młodzież z koła dziennikarskiego gościła na warsztatach dziennikarskich gimnazjalistów w ramach cyklicznej imprezy edukacyjnej – Dnia Kultury i Mediów. W tym roku szkolnym warsztaty poświęcone były różnym aspektom mediów związanych z Internetem, czy portalami społecznościowymi. Temat jest bardzo aktualny, zwłaszcza dla pokolenia dzisiejszych nastolatków, którzy żyją już w zasadzie on –line. Każdy warsztat poprzedzony został prezentacją multimedialną połączoną z pogadanką z uczestnikami, po której uczniowie przystępowali do opracowania przygotowanych dla nich zadań.

Pierwsze z nich – przygotowane i przeprowadzone przez Justynę Litwin i Agatę Rawską - media społecznościowe — nasz świat czy tylko narzędzia? dotyczyło zachowań on-line i off-line.
Zachowania on-line i off-line u jednych bywają bardzo podobne, u innych wyglądają zupełnie inaczej. Każdy, będąc on-line czy off-line, ma prawo kształtować swój wizerunek tak, jak chce. W obu sytuacjach trzeba brać pod uwagę, że zachowanie zostanie zarejestrowane — czy to przez strony, z których korzystamy lub ich użytkowników czy np. miejski monitoring albo któregoś z przechodniów. W obu przypadkach kreowane wizerunki, szczególnie te nieszczere czy fałszywe mogą być też kwestionowane i podważane.
Drugi warsztat dotyczył zagadnień związanych z zasadami grzeczności w sieci, czyli netykiety, czy też medialnego savoir-vivre. Przygotowany został przez Małgorzatę Żołędź.
Niestety, media nie obfitują w przykłady grzecznego zachowania. Coraz częściej komunikujemy się z innymi za pośrednictwem różnego rodzaju mediów. Dotyczy to nie tylko komunikacji ze znajomymi, ale także z urzędami i sklepami. Tak jak w bezpośrednich kontaktach warto pamiętać, że inni wyrabiają sobie opinię na nasz temat na podstawie tego, w jaki sposób się do nich zwracamy i jak wyrażamy własne myśli.
Beata Brzustewicz na swoim warsztacie przedstawiła problem ceny usług internetowych, które pozornie są nieodpłatne. Płacimy jednak za nie informacją o nas samych.
Już samo wejście na dowolną stronę internetową uruchamia przepływ danych. Strony, które odwiedzamy, wykorzystują różne mechanizmy służące pozyskaniu informacji. Ciasteczka mogą służyć różnym celom – część z nich jest niezbędna do prawidłowego wyświetlania strony bądź logowania. Zadaniem pozostałych jest zdobycie cennych informacji.
Kolejne zajęcia poświęcone były „ciemnej stronie sieci”, czyli mowie nienawiści, nad którą w Internecie nie ma żadnej kontroli. Sandra Doluk, Ilona Borek, Marysia Leniart oraz Hubert Warda najpierw przedstawili zagadnienie, omówili rodzaje hate speech i poprosili gimnazjalistów o analiz konkretnych reklam pojawiających się w Internecie.
Według badania z 2014 r. Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW oraz Fundacji im. Stefana Batorego młodzi Polacy (w wieku 16-18 lat) bardzo często stykają się z mową nienawiści w Internecie.
Przykłady w procentach: 77% - homofobiczna mowa nienawiści, 70% - rasistowska, 66% - mowa nienawiści wobec Romów, 59% - antysemicka, 55% - antymuzułmańska, 46% - mowa nienawiści wobec Ukraińców.
Magda Zacharczuk przygotowała zajęcia dotyczące kreowania wizerunku w sieci.
We współczesnym świecie Internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje. Dlatego też powinno się zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówi się w Internecie. Na wizerunek w sieci wpływają m. in.: sposób wyrażania się, profile na portalach społecznościowych, statusy, strony, które „lubimy”, komentarze pod artykułami i wypowiedzi na forach, forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
Ostatni – najdłuższy warsztat w pracowni komputerowej - przeprowadziła Inga Treder. Jego tematem były blogi, czyli systemy zarządzania treścią. Internet pozwala szybko, efektywnie i efektownie dzielić się z innymi tym, co robimy i co nas interesuje.
Korzystanie z tej możliwości może nie tylko pomóc w rozwijaniu umiejętności medialnych, lecz także wpływa na ożywianie i rozkwit życia w sieci. W Internecie dostępne są narzędzia z których można korzystać za darmo. Zanim zaczniemy jednak dzielić się informacjami i treściami, trzeba zastanowić się, co i jak powiedzieć. Ważne, żeby forma odpowiadała treści. Uczestnicy warsztatów, w dwuosobowych grupach, tworzyli własne blogi na wylosowany wcześniej temat, korzystając z systemu zarządzania treścią WordPress.

W tym roku na zaproszenie koła dziennikarskiego odpowiedziało pięć gimnazjów ze Świdnika i powiatu świdnickiego: Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Świdniku, Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Świdniku, Gimnazjum im. Natalii Nekraszowej w Jaszczowie, Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Mełgwi oraz Gimnazjum Publiczne w Biskupicach.

1
 
 
2
 
 
3
 
 
4
 
 
5
 
 
6
 
 
7
 
 
8
 
 
9
 
 
10
 
 
11
 
 
12
 
 
13