podstrony 1 LO

W pierwszym tygodniu października trzydziestu uczniów odwiedziło Litwę. Wycieczka programowa z języka polskiego przygotowała ich na spotkanie z literaturą romantyzmu i jej najwybitniejszym polskim przedstawicielem – Adamem Mickiewiczem. Litwa to kraj bardzo atrakcyjny nie tylko ze względów turystycznych, czy rekreacyjnych, ale także ze względu na piękną architekturę, malownicze krajobrazy i długą wspólną historię, która pozwoliła odkryć na nowo Adama Mickiewicza. Opiekę nad młodzieżą sprawowali p. Dorota Jaśkowska i p. Adam Kuna.

Aby zrozumieć złożoność wspólnej historii oraz pogranicznych powiązań kulturowych, wycieczkę zaczęliśmy od magicznego miejsca na granicy polsko – litewskiej – Krasnogrudy. W czasie spotkania w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie – miejscu na pograniczu kultur - zwiedziliśmy wystawę „Miłosz. Szukanie ojczyzny” oraz wzięliśmy udział w pogadance literacko – historycznej na temat pogranicza kulturowego i jego unikatowości.

Naszym przewodnikiem po świecie polsko - litewskiej kultury był p. Józef Szostakowski historyk literatury, doktor nauk humanistycznych, pracujący na Uniwersytecie Wileńskim, autor trzech zbiorków poezji i literackiego przewodnika po Wilnie. Odkrywanie polskiego romantyzmu zaczęliśmy od wileńskiego Starego Miasta, w ramach którego koncentrowało się ówczesne życie kulturalne - Ostra Brama i katedra, zespół Uniwersytetu Wileńskiego, kamienice, w których mieszkał Adam Mickiewicz, klasztor Bazylianów, cela Konrada, czy pierwsza wileńska księgarnia, która wydała drukiem Ballady i romanse. Odwiedziliśmy także cmentarz na Rosie, słynną nekropolię, gdzie spoczywają sławni Polacy – Joachim Lelewel, Onufry Pietraszkiewicz, Euzebiusz Słowacki i wielu innych. Podkreślenia wymaga także fakt, że na Rosie znajduje się Mauzoleum Matka i Serce Syna, w którym spoczywają prochy matki Józefa Piłsudskiego oraz jego serce. Po intensywnym zwiedzaniu w jednej z licznych na Starówce restauracji spróbowaliśmy tradycyjnej litewskiej kuchni - cepelinów.

Kolejne urokliwe miejsce, które odwiedziliśmy w czasie naszej wycieczki na Litwę to Troki. Największym zabytkiem tej miejscowości jest zamek księcia Witolda położony na wyspie jeziora Galve. Wyjazd na Litwę zakończyliśmy zwiedzaniem Kowna, z którym związany był Adam Mickiewicz w czasie swojej pracy nauczycielskiej. Całą wycieczkę zakończyliśmy zwiedzaniem w drodze powrotnej polskiego miasta, którego romantyczna historia rozsławiła je na całą Europę – Tykocin. Jest to miejsce, gdzie ostatni król z dynastii Jagiellonów Zygmunt August - poznał miłość swojego życia – Barbarę Radziwiłównę.